Ewa Górska1, Jerzy Lewandowski2
1 Politechnika Warszawska,
2 Politechnika Łódzka, Politechnika Warszawska
Ostatnie lata przyniosły wiele zmian w nauce o zarządzaniu. Stwierdzono znaczenie wiedzy jako najważniejszego zasobu organizacji. Za bezpośrednich inspiratorów gwałtownego wzrostu zainteresowania problemami wiedzy w organizacji uznaje się Nonakę i Takeuchiego. Ukształtował się nowy paradygmat przedsiębiorstwa, który zakłada, iż ogromne znaczenie dla wartości przedsiębiorstwa posiadają jej zasoby wiedzy, a nie nagromadzenie środków produkcji, narzędzi i materiałów. Wiedza ta zlokalizowana jest zarówno w umysłach pracowników, ekspertów, menedżerów, jak i w bazach danych, dokumentacji i innych formach zapisu informacji, a także w procesach i systemach technicznych posiadanych i tworzonych przez jednostki organizacyjne. Organizacja ujmowana jest jako zintegrowany system wiedzy, który w procesach uczenia się generuje nową wiedzę, która zostaje włączona w organizacyjną bazę wiedzy. Organizacja widziana jest jako system tworzący, przetwarzający i wykorzystujący wiedzę niż jako system przekształcający surowce w gotowe wyroby według określonej receptury oraz dostarczający je na rynek. Wiedza stała się strategicznym zasobem konkurencyjnym. Organizacja jest systemem wiedzy tym bardziej zdolnym do konkurowania, im lepiej wykorzystuje zgromadzoną wiedzę, zwłaszcza niejawną. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera swobodny przepływ wiedzy w organizacji tak w relacjach pionowych, jak poziomych. Współcześnie wiele publikacji zarówno krajowych, jak i zagranicznych koncentruje się na znaczeniu wiedzy organizacyjnej, technicznej czy ekonomicznej w działalności jednostek organizacyjnych. Natomiast skromna jest liczba publikacji dotyczących implementacji wiedzy ergonomicznej w działalności przedsiębiorstw. Celem opracowania jest przedstawienie zagadnienia zarządzania wiedzą ergonomiczną w procesach decyzyjnych jednostek organizacyjnych. W opracowaniu zaprezentowane zostaną zagadnienia dotyczące obszarów problemowych zarządzania wiedzą ergonomiczną. Następnie omówiony zostanie proces zarządzania wiedzą. Kolejne zagadnienie poświęcone zostanie wdrażaniu zarządzania wiedzą ergonomiczną. Rozwinięta zostanie problematyka programu zarządzania wiedzą ergonomiczną i przełożenie go na aspekt praktyczny, postulatów odnośnie wprowadzania zarządzania wiedzą ergonomiczną oraz pozyskiwania i tworzenia wiedzy ergonomicznej. Następnie zaprezentowana zostanie koncepcja badań dotyczących zarządzania wiedzą ergonomiczną w działalności jednostek organizacyjnych. Omówione zostaną wybrane elementy zaproponowanej koncepcji badań. Istotnym elementem badań są narzędzia badawcze. W badaniach dotyczących zarządzania wiedzą ergonomiczną w jednostkach organizacyjnych zostaną wykorzystane następujące narzędzia: kwestionariusz, wywiady z pracownikami i obserwacja. Dane zebrane przy użyciu kwestionariusza zostaną poddane obróbce w programie MS Excel.