Jerzy S. Marcinkowski
Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska
Wiek XXI to wiek informacji i wiedzy. Jeśli gospodarka, a w niej edukacja nie są na nich oparte, to staje się ona mało konkurencyjną z braku nowoczesności i innowacyjności. W opracowaniu przywołano definicję pojęcia kapitał ludzki, jako jednego z podstawowych czynników, który w zasadniczy sposób decyduje o udziale edukacji w gospodarce opartej na wiedzy. W dalszej części opracowania przywołano definicję pojęcia gospodarka oparta na wiedzy oraz jej cechy. W tym miejscu omówiono udział kapitału ludzkiego w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. W kolejnej części opracowania zdefiniowano cechy, jakie powinna spełniać edukacja z zakresu ergonomii i bezpieczeństwa pracy w gospodarce opartej na wiedzy. W szczególności zwrócono uwagę w tej części pracy i dokładnie omówiono problematykę permanentnej całożyciowej edukacji z zakresu bezpieczeństwa pracy i ergonomii. W tym miejscu opracowania zwrócono uwagę na dylematy i wyzwania związane z realizacją tej permanentnej edukacji z ww. zakresu. Końcowa część opracowania zawiera wnioski i przemyślenia dotyczące omawianej w opracowaniu problematyki. Jednym z nich jest stwierdzenie, że najbardziej optymalnym sposobem minimalizacji kosztów zdarzeń losowych powodowanych procesem pracy, takich jak: wypadki przy pracy, choroby zawodowe, awarie, pożary, wybuchy czy wielkie awarie jest permanentna edukacja z zakresu bezpieczeństwa pracy i ergonomii. To społeczeństwa, które charakteryzują się gospodarką opartą na wiedzy, społeczeństwa uczące się, są tymi, które w pełni zaakceptowały i w praktyce realizują ww. zasadę.